کد مطلب:36720
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:34
ملاك مشروعيّت حكومت اسلامي چيست ؟
براساس بينش و عقيده اسلامي ، چون خداي متعال مالك كل جهان است و همه عالم هستي مَلِك مُلك خداوند است . هيچ كس حق تصرّف در چيزي را ندارد مگر با اذن پروردگار عالم ، زيرا او مالك حقيقي است و حكومت بر انسانها نيز در اصل حق خداي متعال مي باشد و از شؤون ربوبيّت او است . هيچ كس حق حاكميّت بر ديگري ندارد مگر آنكه از طرف خداي متعال مأذون باشد ، يعني حكومت كسي كه از طرف خداوند نصب شده باشد ، مشروع است .
مصداق بارز و مورد قبول همه مسلمانان جهان حكومت رسول گرامي اسلام ( ص ) مي باشد و ما شيعيان معتقديم كه خداوند متعال بعد از رسول گرامي اش ، امامان معصوم ( عليهم السلام ) را هم به عنوان جانشينان رسول اكرم ( ص ) نصب فرموده است و آنها از طرف خداوند متعال منصوب شده اند كه در بحث امامت مطرح شده است .
ولي در زمان غيبت معصومين چگونه مشروعيّت حكومت اسلامي فهميده مي شود ؟
آنچه كه از روايات موجود در كتب فقهي و روايي شيعي به دست مي آيد اين است كه در زمان غيبت ، فقيهي كه واجد شرايط مذكور در روايات باشد حق حاكميّت دارد و به تعبير برخي روايات از طرف معصومان ( عليهم السلام ) به حكومت نصب شده است . پس مشروعيّت حكومت فقها زائيده نصب عام آنان از سوي معصومان ( عليهم السلام ) است .
{P - نقل با اختصار از كتاب پرسش ها و پاسخ ها ، آيت اللَّه مصباح يزدي . P}
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.